teisipäev, 13. jaanuar 2015

London 2014 - päev kaks: edasi Greenwichi suunas

Lõpuks ometi on mul võimalus Londoni reisijutu juurde naasta! Olin sellest positusest juba pool valmis trükkinud, kui juhtus kurikuulus äpardus pildilinkidega ja postituse draft jäi pikaks ajaks unarusse. Nüüd aga asun asja juurde - peale Toweri külastust oli meie sihtkohaks Greenwich. Sellest nüüd siis paar sõna ja posu pilte :)

Maateaduse tunnist mäletavad vist kõik Greenwichi meridiaani ehk nullmeridiaani. See oli vähemalt mul esimese mõttena peas, kui enne Londoni reisi vaatamisväärsusi uurisin ning Greenwichi nime nägin. Kui lugesin juurde kuningliku observatooriumi jalamilt avanevatest vaadetest, meremuuseumist, Cutty Sarkist ning Greenwich Marketist, oli selge, et võtame selle reisiplaani.

Londoni kesklinnast jääb Greenwichi linnaosa tükike ida poole. Olime uurinud, et Toweri lähedalt väljub otse sihtkohta viiv DLR-lähirong. Enne rongijaama jõudmist tabas meid kerge vihmasabin ning selle eest jaama joostes lasime esimese ähmiga õigel rongil nina eest ära minna. Turistide värk - lootsime, et ebaõnn ei jätku. Õige rong saabus siiski peagi ning viis meid läbi imepäraste pilvelõhkujate ning ärikvartalite rahulikku Greenwichi.

Kohale jõudes nõudis esmalt kõht täitmist. Ahvatleva Gourmet Burger Kitcheni ees tänaval olid nii hõrgud aroomid, et jalad lausa viisid meid sinna. Ja me ei pidanud pettuma. Parim burger, mida eales olen söönud! Greenwichiga tutvumine algas seega väga posiitivselt.

Järgmiseks uurisime lähedal asuvat Cutty Sarki - kuivdokis olevat klipperit, mis omal ajal hiilgas suurepärase kiirusega. Aki läks laeva lähemalt uurima, mina jalutasin ringi ja pildistasin.

Vaade Old Naval College'i hoonetele:

Üle jõe paistavad Londoni ärihooned:

Vaade Greenwichi suunas:

Kuulus turg:

Turul pakuti muuhulgas fast foodi igast maailma otsast, siin on pildile jäänud itaaliapärased toidud:

Kui Aki oli Cutty Sarkiga piisavalt tutvunud, liikusime edasi peamise vaatamisväärsuse suunas - observatooriumi künka poole. Tee kulges läbi merekolledži ja meremuuseumi pargi. Võimsad Old Royal Naval College'i hooned:

Peale põgusat päikesepaistet hakkas äkitselt vihma kallama ja pidime tegema sissepõike National Maritime Museumi. Nagu kõik peamised Londoni muuseumid, oli ka see tasuta. See ei teinud aga väljapanekut sugugi kehvemaks, vastupidi, kõik oli väga põnev ja professionaalselt üles ehitatud.

Ship badges, kas need on tõlkes laeva vapid või midagi taolist?:

Käilakujud:

Kauaks me muuseumis ei peatunud, puhkasime hetke jalgu ja peale vihmasadu siblisime edasi observatooriumi suunas. Päike tuli välja - nagu tellitult, et oleks võimalik kõrgemalt avanevatest vaadetest paremaid pilte teha. Ja need vaated olid missugused! Erkroheline muru ja kevadised puud, nende taustal auväärsed ehitised ning kaugel taamal kontrasti toomas linna ärihooned:

Vaade teises suunas, taamal paistavad samad kõrghooned, mis Toweri taga kõrgusid:

Paremat kätt paistis ära Millennium Dome, see siili moodi ehitis, mis aastatuhande alguse puhul püstitati. Nüüd ilmselt juba ka tuntud The O2 nime all:

Peale vaadete imetlemist tegime observatooriumi alale ja hoonetele tiiru peale. Astusime sisse astronoomiagaleriisse, kus tutvustati muuhulgas universumi sündi.
Ehitisi oli alal mitmeid, selle nimi peaks näiteks olema Altazimuth Pavilion:

Ja see peaks nüüd olema Meridian Building, mille õuel asub kuulus nullmeridiaan ja kus võid seista üks jalg ühel, teine teisel poolkeral:

Nagu pildilt näha, oli see natuke turistikas, nii et hoidsime targu eemale ja nautisime veel vaateid. Poleks ilmselt olnud sugugi paha olla observatooriumis täheteadlasena: päeval vaatad künkalt alla ja naudid ilusaid maastikke, öösel imetled tähti. Okei, see on päris romantiline tõlgendus nüüd, aga las ta olla :)

Tiina Linkama ütles ...

Kiitos Maris tästä postauksesta. Tuli paljoin muistoja mieleen. Minähän nuorena tyttönä olen asunut Lontoossa muutamia vuosia pariinkin otteeseen. Vuoden verran asuin Blackheathissä joka on Greenwhichin vieressä oleva pieni kylä. Monen monituista kertaa kävelimme sieltä Greenwhichiin aikaamme puistoissa viettämään.

Mutta maailma oli tuolloin niin erilainen. Cutty Sark oli silloinkin paikalla, mutta turistivetonaula ei Greenwhich ollut. Ja Lontoon siluetti oli jotain aivan muuta kuin nyt. Nuo toimistorakennukset! Aika muuttuu, mutta jotenkin hyvin epälontoomaista tällaiselle vanhalle dinosaurukselle.

Maris ütles ...

Kiitos kommentista, mielenkiintoista kuulla minkälaista tuolla on ollut aiemmin.
Itse kovasti tykkäsin siitä, miten Lontoossa on onnistuttu yhdistämään vanha ja uusi. Perinteitä ja historiaa kunnioittaen, mutta ei uuden kustannuksella - ja myös toisin päin.